Dagligdagen i Brede Børnehave
Børnehavedagen er bygget op som en vekselvirkning mellem samvær i hele børnegruppen og livet på de enkelte hold.
Personalets mødeskema er lavet således, at vi på skift dækker ydertimerne i børnehavens åbningstid. Derfor kender og forholder vi os til alle børn og forældre.
Den helt tætte kontakt finder dog sted i vores primære børnegruppe, ”vores eget hold”. Vi synes, det er vigtigt at kunne begå sig og trives i begge former for samvær.
Desuden får børnene mulighed for at finde og vælge mange venner på denne måde. Børnehaven har tit børn, der følelses- og temperamentsmæssigt mødes på tværs af holdene, og der opstår venskaber, som vi respekterer og tager hensyn til.
Gentagelse og genkendelighed
I dagligdagen arbejder vi ud fra principperne om gentagelse og genkendelighed, idet det skaber tryghed for børnene. Vi har derfor valgt at have en fast ugerytme, hvor vi fx i en periode arbejder med ler eller akvarelmaling.
Eksempel på en ugerytme om formiddagen:
Mandag: Turdag.
Tirsdag : Kreativ aktivitet.
Onsdag : Rytmik, musik bevægelse.
Torsdag: Maddag.
Fredag : Havedag, ofte fælles hele huset. Der holdes møde og laves forberedelser, fx til næstkommende årstidsfest.
-
Kl. 7.00 åbner en af pædagogerne børnehaven.
Kl. 7.30 møder den næste medarbejder. Mellem kl. 7 – 8 bliver alle børn modtaget i Legestuen.
Derefter åbner vi resten af huset i takt med, at flere børn og personale kommer.
Kl. 8.00 er hele stueetagen i brug. Vi siger godmorgen til hinanden og hjælper børnene til en god aflevering.
-
Kl. 9.00 samles alle børn, personale og de forældre, der har tid, i en rundkreds på Legestuen.
Et barn tænder lysene i midten og ugens eventyr, sange og fingerlege starter. Det er en kort koncentreret rundkreds, ca. 15 – 20 min., som alle sætter stor pris på.
Vi kan være op til 60 børn og voksne. Rundkredsen er både kulturformidling, fællesskab og et fælles læringsrum. Rundkredsen slutter med en sang og alle børn fordeler sig i deres respektive grupperum til dagens faste aktivitet.
Først spiser vi knækbrød og drikker vand. Herefter går hver gruppe i gang. Det kan være kreative aktiviteter, rytmik, maddag, udflugt, teater, sanglege og leg i haven.
-
Ca. kl. 11.30 samles børnegruppen igen til borddækning og lille samling, inden de sætter sig til bords.
Madpakkerne pakkes ud og de spiser sammen.
Når en stor del af børnene er færdige, sætter børnene deres glas og tallerken i opvaskemaskinen. Herefter begynder historielæsningen.
Børnene, der skal sove, går i soverummet ved 12-tiden.
-
Kl. 13.00-14.30 leger børnene i haven, hele året rundt i al slags vejr. Forår, sommer og efterår, er de ofte ude i haven resten af dagen.
Kl. 14.30 får børnene deres eftermiddagsmad med vand til. Om vinteren er vi inde de sidste to timer. Her sætter vi byggelege i gang og finder spil og tegnematerialer frem. Der er primært tale om rolige aktiviteter, da børnene på dette tidspunkt er ved at være trætte.
Børnene leger på tværs af grupperne om eftermiddagen.
Der er altid personale sammen med børnene, både ude og inde.Item description
-
Efter rundkredsen går skovgrupperne til deres rum og pakker sammen.
Der er afgang imellem kl. 9.30-10.00. Knækbrød spises på turen.
Grupperne kan i perioder gå til det samme sted, og i andre perioder har de forskellige steder de tager hen.
Ofte har de en strandtur om ugen, eller tager en tur til Vedbæk havn, hvor de køber fisk ved fiskerbådene.
På skovgruppernes maddage tilberedes maden altid over bål ved den nærliggende bålplads på engen.
De skal senest være hjemme kl. 14.00.
Om sommeren går de i haven og leger resten af dagen. Om vinteren er der eftermiddagsmad og leg indenfor.